محبت از نگاه مولانا

محبت از نگاه مولانا

مولوی / دیوان شمس / غزلیات

از محبت خارها گل می شود       وز محبت دیو حوری می شود

هرمنش و رفتار منفی رو می شه با محبت کردن به نحوه معجزه آسایی به نیکی تبدیل کرد . جواب بدی رو با بدی دادن از ما فقط یک آدم بد و البته نا آگاه می سازه درمقابل زشتی ها و پلیدی ها با صبر و محبت میشه به نتیجه عالی رسید کلام شیوای حضرت مولانا که می فرمایند :

در این باب

در ادامه ...

تا وقتی عنصر محبت است بدی چرا ، خوبی و بدی از دیرباز وجود داشته است وبرای خیلی ها چنین اتفاق افتاده که در مقابل بدی و رفتار زشت نمی دانستند چه جوابی بدهند .  در زندگی های دهه ی 40 ، 50 ، 60 ، که دوران  عصر نسل های قبل ما  و دهه های رشد پدران و مادران ما نیز در آن زمان بوده است ، ما خیلی از دهان انها شنیده ایم که در زمان قدیم رفت و آمد و همدلی زیاد وجود داشته است و همسایه از حال همسایه با خبر بوده است ، گاه اگر خوب دقت کنیم وجه اشتراک همه درباب خوبی و محبتی است که بین آنها رواج بوده و اگر کسی مشکل دیگری را حل می کرده است بی چشم داشت و از روی محبت قلبی این کار صورت گرفته است ، آدم ها شاید به مثال جواب بدی رو با خوبی دادن رو خوب آموخته بودند . حال اگر توجه داشته باشیم هنوزهم می شود در عصر جدید باور کنیم هنوز هم می تواند این عنصر قوی  در زندگی های امروزه ما نیز تاثیر گذار باشد و برفرض که کسی بدی در حق ما می کند اگر ما در جواب با محبت از عمل زشت او چشم پوشی کنیم چه می شود ؟ شنیده ایم که در جواب عمل بد طرف مقابل اگر بدی کنیم او حساب کار دستش می آید اما در وجود ما نیز ریشه پلیدی جوانه خواهد زد و قطعا با بدی در مقابل بدی حس و حال ما نیز خوب نخواهد شد و تشویقی از عمل خودمان بوجود خواهد آمد . اما محبت و صبر در این مواقع شاید زود جواب ندهد ولی قطعا جواب خواهد داد . با محبت و صبر می شود هر زشتی و پلیدی را از اطرافمان دور کنیم و به نحوه معجزه آسایی نتیجه عالی دریافت کنیم . بیاییم در مواقعی که می توانیم از خطای دیگران نسبت به خودمان چشم پوشی کنیم و با محبت نیز خطا کار را نیز از عملش پشیمان کنیم .

آبان خادمی
به عنوان عضوی کوچک از پهنه کشورم ایران 

مفتخریم با دمی با ادب شما را به گرد همایی ترویج مولانا خوانی و دیگر شاعران بزرگ و عرفانی جهان دعوت کنیم و کنار لحظه های خوش ابیات و معنای آن میزبان شما عزیزان باشد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x