افکار منفی از نگاه مولانا

افکار منفی از نگاه مولانا

مولوی/دیوان شمس/غزلیات

چونکه گل رفت و گلستان درگذشت        نشنوی زان پس ز بلبل سر گذشت

تمرکز کردن روی افکار منفی یعنی افتادن در سرازیری ها پستی ها و هرچی بیشتر پیش بروی از خودت یک آدم ناامید خواهی ساخت که تا زمان بازگشت به افکار و اعمال مثبت از تو نوای خوشی شنیده نخواهد شد ، حضرت مولانا این زوال روح و رسد افکار منفی را اینگونه بیان می کند :

در این باب

در ادامه ...

خود را کنار ساحل دریایی در یک روز آفتابی تصور کنید که نشسته اید و می خواهید از دیدن دریا لذت ببرید و بعد آن را به یک خاطره خوب برای خود حفظ کنید . حال اگر شما در حین مشاهده کردن به یکباره دریا را طوفانی و پر تلاطم ببینید که موجی خروشان به سمت ساحلی که شما نشسته اید هجوم می آورد عکس العمل خودتان چیست ؟ براستی هنوز مایل هستید آنجا بنشینید و بگذارید موج خروشان شما را ببلعد به طور یقین هر کس باشد به سرعت ترجیح می دهد از ساحل فاصله بگیرد حتی اگر آن ساحل در چند دقیقه گذشته به شما لذت و آرامش بخشیده باشد . در مورد افکار منفی گاهی باید ذهن خود را دریایی تصور کرد که افکار منفی موج های خروشان آن می باشد که هر آنچه در ساحل آرامش و تمرکز خود نشانده اید تا از آفتاب آن لذت ببرید این موج ها ساحل شما را بهم خواهد زد و دریای شما نیز همیشه طوفانی و ناامن خواهد بود . در دنیای پیرامون ما روزمره گی هایی داریم که تنش های فراوان دارد و متاسفانه بخش مهمی از این تنش ها افکار منفی ما هستند که هر روز درگیری های ذهنی ما را گسترش می دهند و همین امر باعث افت ما در مسائلی است که وقتی از بیرون به آن خوب نگاه کنیم می بینیم آنقدر ها که ما آن مشکل را بزرگ و غیر ممکن و حل نشدنی می دیدیم اینگونه نبوده و با اندک صبر و حوصله به نحوه خوبی هم می شد حلش کنیم ، خب در همین جا به افکارمان باید رجوع کنیم که خوب و بد آن چقد تاثیر گذار است و ما نباید از آن به سادگی عبور کنیم . افکار منفی امید و انگیزه را از ما دور خواهد کرد و دیگر آن ساحل آرامش را نخواهیم داشت .

آبان خادمی
به عنوان عضوی کوچک از پهنه کشورم ایران 

مفتخریم با دمی با ادب شما را به گرد همایی ترویج مولانا خوانی و دیگر شاعران بزرگ و عرفانی جهان دعوت کنیم و کنار لحظه های خوش ابیات و معنای آن میزبان شما عزیزان باشد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x