قدرت خیال از نگاه مولانا

قدرت خیال از نگاه مولانا

مولوی /دیوان شمس / غزلیات 

نیست‌وش باشد خیال اندر روان      تو جهانی بر خیالی بین روان

هر انسان رویا پردازی اهداف را در ذهنش مجسم می کند و خود را در حالیکه به خواسته هایش رسیده است شاد تصور می کند ، پس با قدرت خیال می شود برای پیشرفت در آنچه که مورد علاقه است استفاده کرد ، ولی نباید در این امر زیاده روی کرد و از واقعیت پیرامون خود غافل شد . حضرت مولانا جهان را بر پایه خیال استوار می داند و می فرماید :

در این باب

در ادامه ...

انگیزه برای ادامه حیات برای همه مردم دنیا از واجبتان است . بودند کشاورزانی که زمین خشک داشتند و با کمبود آب بودند اما تصوری که از محصول کاشته نشده و برداشت نشده داشتند باعث شده همان زمین را با محصول خوب برداشت کنند . فکر و خیال حکم همان زمین خشک را دارد و مشکلات برسر راه کمبود آب هستند که نیاز به تقویت شدن دارند قدرت خیال همان انگیزه ای است که نیاز داریم و با داشتن آن می توانیم به خواسته هایمان برسیم . اما یکی از دلایلی که امروزه با آن دست و پنجه نرم می کنیم تصورات غیر واقعی می باشد کسانی را تصور کنید که در خانه نشسته اند و در خیال خود را فردی پولدار می بینند که با داشتن یک خانه لوکس و امکانات رفاهی دارند از یک عصر پاییزی لذت می برند و در انتهای شب دلشان هوای خنک و رانندگی در شهر می طلب و با برداشتن سوییچ ماشین مدل بالایشان کلاه سیوشرت خود را برسر انداخته و با کشیدن لاستیک های ماشین روی سنگ فرش خیابان و بزرگراه می خواهند لذت می برند و وقتی به خانه بر می گردند روی تخت خواب شیک و نرم خود ولو می شوند و به خواب می روند . این عده چشم خود را باز کنند احیانا در خانه ای 70 متری حالا بیشتر و یا کمتر روی یک مبل زوار درفته نشسته اند و دارند با گوشی ور می روند و نه کار درستی دارند نه فکری برای پول در آوردن و سروسامان دادن به زندگی کنونی شان . لطفا فکر و خیال هایتان را به پرواز در آورید اما در واقعیت هم خلبان رویاهایتان باشید و با تلاش و برنامه ریزی به آنچه مد نظر دارید جامع عمل بپوشانید چرا که آنکس که قدم اول را بر می دارد رویاهایش را تبدیل به واقعیت می کند .

آبان خادمی
به عنوان عضوی کوچک از پهنه کشورم ایران 

مفتخریم با دمی با ادب شما را به گرد همایی ترویج مولانا خوانی و دیگر شاعران بزرگ و عرفانی جهان دعوت کنیم و کنار لحظه های خوش ابیات و معنای آن میزبان شما عزیزان باشد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x