دروغ از نگاه مولانا

دروغ از نگاه مولانا

مولوی /دیوان شمس / غزلیات 

دل نیارامد زگفتار دروغ   آب و روغن هیچ نفروزد فروغ 

درحدیث راست آرام دلست    راستیها دانه ی دام دلست

دروغ گو کسیه که هیچ آرامشی توی زندگیش نداره و همیشه دچار استرس و تشویش افکارش ، چراکه احتمال میده دستش رو بشه و از ترد شدن بسیار می ترسه و دروغ گفتن به هر دلیلی نتیجه ای جزء تباهی نداره و مسکنی موقت است که باعث درد و رنج بزرگ تر می شود کلام نافذ حضرت مولانا که در باره دروغ می فرماید :

در این باب

در ادامه ...

از کی و چرا و چه گونه  دروغ گفتن رواج شده است . می توان گفت یکی از صفات بد در وجود هر انسان دروغ گویی است و در دنیای امروزه شاهد رونق کسب و کار این صفت ناپسند هستیم . در اجتماع کنونی که عصر ارتباطات ما قوی است و رابطه با افراد چه از نظر کاری چه از نظر فردی و خانوادگی زیاد شده است ما نیز با عده ای برخورد می کنیم که بعد از مدتی پی به دروغ گو بودن آن می بریم و چه بسا تعجب می کنیم که چرا از قبل متوجه نشده ایم .  و وقتی خود را فریب خورده می پنداریم احساس انزجار و تنفر می کنیم . ما دروغ گو هایی داریم که برای بهانه تراشی این صفت زشت آن را مصلحتی و یا موقعیت حساس و تصمیم اجباری می خوانند اما در اصل موضوع تغییری ایجاد نمی شود و حتی یک کودک نیز از شنیدن دروغ بیزار است . ضرر و زیان دروغ به خود شخص برمی گردد اما گاهی این اثرات بردیگران نیز تاثیر می گذارد مثل اعتماد کردن به گفته های یک دروغ گو که باعث بی اعتمادی می شود و خود همین کافی ست تا خیلی اتفاقات ناگوار در شخص اعتماد کننده بوجود بیاید و ضررو زیان  مالی ، معنوی ، عاطفی نیز صد در صد بپردازد . سخن ما رو به چنین اشخاصی است و خوب است بدانند ،  دروغ گو نباید دراین مورد آن را  امتیاز بداند بلکه کاملا  دروغ از ضعیف بودن نشئت می گیرد و شخص دروغ گو همیشه در تشویق و استرس و از آرامش نیز برخوردار نخواهد بود بلکه همیشه از برملا شدن خواهد ترسید چنان که برپرتگاهی ایستاده و هر آن احتمال سقوط دارد. در این باب حضرت مولانا به زیبایی آن را بیان کرده است و شما عزیزان می توانید در سایت و یا پیچ اینستاگرام آبان خادمی کلیپ دروغ از نگاه مولانا را تماشا و به دوستان خود نشر دهید . 

آبان خادمی
به عنوان عضوی کوچک از پهنه کشورم ایران 

مفتخریم با دمی با ادب شما را به گرد همایی ترویج مولانا خوانی و دیگر شاعران بزرگ و عرفانی جهان دعوت کنیم و کنار لحظه های خوش ابیات و معنای آن میزبان شما عزیزان باشد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x